Re: Norsk Flerskrogs Haveseilerforening
Posted by:
Stein Varjord (IP Logged)
Date: March 31, 2010 06:11AM
Banning i kjerka er høyst velkommen i min verden! :-)
Om det virker som om jeg beviler sikkerheten i hardt vær på tunge turkatter generelt, har jeg formulert meg uklart. Det jeg prøvde å si er at noen av dem er godt bygget av folk som vet hva de driver med. Disse er sterke nok til å tåle julingen av bølger og de har utstyr som tåler belastingene av hard vind. Disse båtene er komfortable og forutsigbare i virkelig hardt vær. Man kan gjøre det som trengs. (Er været ekstremt NOK, kan jo alle båter få problemer, men går det galt, er uansett en katt best.)
MEN det er mange andre båter som ikke er slik. (Gjelder også enskrogsbåter!) Jeg har fått høre at hos en stor produsent har innredninger klappet helt sammen i dårlig vær. Rigger som ikke fungerer i hardvær er jo nesten normalt på de fleste produksjonsbåter, men med litt modifikasjoner og testing kan det ordnes. De tunge kattene er her ofte bedre enn "normale" båter. Mitt poeng er altså bare at man må sjekke nøye den båten man vil ha, siden enkelte ikke er så solide som de ser ut. Tung er ikke automatisk lik robust og funksjonell.
Et problem er kanskje forsøk på å spare kostnader ved å svekke kvaliteten noe, men jeg har inntrykk av at det kanskje er mer et kompetanseproblem. Enkelte designere, men særlig enkelte byggere har ikke tilstrekkelig forståelse for de spesielle egenskapene hos flerskrog. En ting er skroglinjer, brodekkshøyde, etc, men man må også vite hvordan helheten funker i sjøen, hvordan belastningene går, og ikke minst. Man må ha oppdaget at riggbelastninger etc på en katt er veldig mye større enn på en tilsvarende enskrog. Dette skyldes flere ting, men særlig det at en katt har største rettemoment ved svært liten krengning. Når en produsent da bruker leverandørenes specs for å velge utstyr og dimensjoner i riggen, er det ikke rart det ryker.
TRT 1200en du tenker på med dekkssalong er kanskje den bygget av Morten Thorsen. Jeg har seilt mye på den. Den er kanskje den aller peneste av TRTene, selv inkludert GT modellene uten overbygg. Det er flere andre av denne modellen. De er ikke vesentlig tyngre enn de andre og konkurrerer absolutt godt med dem i regatta. Totalvekt med full innredning og kraftige doble dieseler med seildrev er fremdeles ca 4 tonn. Disse båtene er bevis på at brodekkssalong ikke er ensbetydende med dramatisk vekt og vindmotstand. De er fremdeles cruiser/racere. De er heller ikke bygget i eksotiske materialer, unntatt mast og ror/kjøler, hvor karbon er klart det mest fornuftige valget, uansett hva slags båt det er. God kvalitet på design, materialer og bygging, kombinert med at man ikke stapper båtene fulle av skrammel, gjør susen. Å lage en ren langturs cruiser av en TRT er definitivt et godt prosjekt, og ikke dyrere enn de tunge alternativene. Kanskje merkbart billigere. Vet ikke...
Når det gjelder senkekjøler, ja, det er for mye mikk og for sårbart, men om man synes det er verdt det, så er de som nevnt faktisk mye mer effektive, særlig i lite og mellomvind. Problemene er mange, men en kort oppramsing: De stikker dypt og knekker + skader skroget om man treffer noe. Kjølkassene tar oftest mye plass inni skroget. Det er ikke uvanlig med lekkasjer i dem. Det er mer leamikk og vedlikehold. Det koster temmelig mye mer å bygge. Fordelene er allerede nevnt. Hm. Bortsett fra at man kommer da lettere inn på stranda med sverd enn med faste kjøler...
Fathead vil rent seilmessig være en god ide på en båt man vil ha mer kraft på. Man øker seilarealet og bedrer effektiviteten i tillegg, (siden profilen på seilplanet som helhet bedres) uten å endre selve riggen. Effektsenteret kommer noe høyere, slik at den noe lettere kan løfte et skrog, men det er neppe særlig merkbart om den fra før kjennes underrigget. Men det er også en viktig ulempe: For å få til fatheat toppen, må minst èn spile stå vinklet kraftig oppover mot øvre aktre hjørne av seilet. Det gjør at når man tar ned seilet, stopper det når masteenden av den spilen kommer ned. Ofte står da oppimot en meter at seilet oppe fremdeles. For å få ned det, må man ta ut spilen av seilet, eller løsne toppen av seilet fra masten så det kan legges akterover. Det blir uansett litt klumpete. Finner man et enkelt system, (det lar seg gjøre) kan man ha det på turbåt. Om ikke, er det for mye knot.
Stein