Re: Norsk Flerskrogs Haveseilerforening
Posted by:
Stein Varjord (IP Logged)
Date: January 14, 2010 03:15AM
Folks ønsker er forskjellige, og jeg er nok mer forskjellig enn vanlig. :-)
Det er ikke tvil om at det er lurt å gå for mer komfort på en turbåt enn på en regatta båt/lekebåt. Men om man fokuserer på de tingene som betyr mye, og ikke slipper for mye av det som gir gleden og kvaliteten, kan man få til noe bedre enn de tunge båtene uten kjøl, mener jeg. Det er klart at overgangen fra en My-Cat eller Havkat 31 til en diger Lagoon gir en voldsom forandring av komforten. Men det ville man også fått ved å gå over til en nesten racinginstilt båt i den størrelsen. Komfort er mye påvirket av båtens volum. En god turbåt trenger ting som ståhøyde, to kraftige motorer, robust og letthåndterlig rigg, pålitelige løsninger uten sårbare elementer, osv. Men det kan man få med en sunn seilbåt også. Jeg har ambisjoner om å vise det. Min egen ideelle turbåt derimot er ikke fullt så snill. Ingen ståhøyde der nei! :-)
TRT 1400 er til forveksling lik en 1200, men temmelig mye større. Man kan lure på om den kanskje er FOR stor til å seiles av et lite mannskap. De to meterne ekstra lengde gir mye større utslag enn man skulle tro. På 1400en er det i hvert fall ikke noe problem med høyden under dekk! Jeg har vært endel ombord på Tom og Siri Vingård sin, men ikke seilt den mye. Den går selvfølgelig fortere enn en 1200 om man bygger og rigger den for det. Tom og Siri har bygget den med alt av utstyr og to digre dieseler så den flyr for motor, men den er likevel en lynrask seiler, selv om den ikke helt følger de hotteste 1200ene. Den har også stor salong i brodekket, med ståhøyde der også, men det ville jeg valgt å ikke ha. Mer om det under. Toilettet i hekken er større enn det mange har hjemme. Faktisk. Bekjente av rederne kaller den ofte for "kongressenteret" siden den er så diger og alle gjerne samles der for øl og prat under arrangementer.
Jeg nevnte avanserte sprayhood løsninger. Det ville vært en bedre løsning enn dekkssalong på denne digre båten også, om jeg fikk velge. Jeg tror bestemt at de fleste ville like det bedre på alle turbåter, om de fikk se en god nok løsning og prøve det selv. Mange tror nok at jeg vil ha det fordi jeg er litt mer fanatisk seiler, og det stemmer jo delvis, men det jeg ser mest på er hvordan en båt vil fungere best i de situasjoner man faktisk er i på tur.
Regattaseiling vil profitere på å bli kvitt brodekkshusets vekt (ikke så stor forskjell), vindfang (stor forskjell) og hinder for sikt og praktisk jobbing (enorm forskjell). På tur vil man jo ha minst like stor glede av at båten er lett å seile. En båt med 2m høy "Berlinmur" foran cockpit, som de fleste turkatter, er ikke lett å seile! Uten dekkssalongen får man også en gigantisk cockpit. Oppdelingen av plassen er svært negativ for layouten på en katt. Og så er det et annet problem: Når det er drittvær må man på de fleste seilbåter stå ute i regn og blåst. På full kryss er ikke det noe man koser seg med så altfor lenge. De overtunge turkattene er her bedre enn markedet generelt, siden noen av dem har innendørs styreposisjoner eller ok sprayhooder. Det er noe jeg mener en god turbåt MÅ ha.
En katt med åpent brodekk og kanskje faste vinduer hele veien i forkant, er flott å være ombord i uansett hva situasjonen er og hva man gjør. Om været tilsier det, vipper man stofftak bakover fra vinduene delvis over cockpiten, eller over hele veien og lager en diger salong. (Ofte kan man få mer enn 3 ganger så stor plass som i en innendørs versjon.) Man kan da gå vakter uten regntøy etc. Alle ombord kan være der de ønsker. Å måtte være under dekk i høy sjø, fordi det er for bedritent ute, er ikke idealet for de som blir lett sjøsyke... Å sitte vakt sammen med andre er mye hyggeligere, eller lese en god bok mens man passer på å titte ut i regnet jevnlig. Man er da på tur for å ha det fint. Man kan ikke få det fullt så varmt inne i denne "salongen" som i et fast brodekkshus, men mer enn bra nok, og når det virkelig er kaldt, får man det ikke lett til i en stor dekkssalong heller pga for mye volum. Med vinterseiling er det bedre med en mindre innesalong nede i skroget.
Og i motsatt situasjon: En langturbåt er ment for å fungere i varme strøk. Her er en dekksalong en plage! Det er ikke mulig å få det kjølig i den siden man ikke får nok luftbevegelse. Det får man også mindre av ute pga "Berlinmuren". I varme strøk skjer alt ute. Man sover evt inne, men man vil helst lage maten ute, spise ute og helst ikke gå under dekk for noen grunn på dagtid. Ikke fordi det er så altfor plagsomt i skrogene, siden de kjøles litt ned av kontakten med vannet (i motsetning til brodekkssalongen) men fordi det er så mye herligere å være ute. Det er ikke tilfeldig at hus i slike områder ofte ikke har vegger men bare tak på stolper. Man drar ikke langt av gårde for å sitte inne og plages av varmen.
Vel, det var min mening om brodekkssalonger. Å seile i varme strøk har endret min mening. Tidligere trodde jeg brodekkssalong var absolutt nødvendig på en langtursbåt. Min oppfatning er ikke gyldig for alle, men jeg tror det er noen poenger man bør tenke over, relatert til hva båten er ment for.
Stein