Flerskrog :  Flerskrogsforum The fastest message board... ever.
Diskusjon rundt alt flerskrog 
Goto Thread: PreviousNext
Goto: Forum ListMessage ListNew TopicSearchLog In
Goto Page: 12Next
Current Page: 1 of 2
Norsk Flerskrogs Haveseilerforening
Posted by: xoz (IP Logged)
Date: April 29, 2008 06:57PM

Litt leit med så mange fine flerskrogsbåter liggende i haver og på opplagsplasser.
HH Skagen race går nå med start i morgen. Kunn Våghals med Marius Jobu Kappsag von Diesel som deltager i Flerskrog.
Mener det er på tide å realisere Norsk Flerskrog Haveseilerklubb.
Man kan ha mye morro i en båt på land også, men vi laget vel disse båtene for å seile med.

Re: Norsk Flerskrogs Haveseilerforening
Posted by: Sail A Cat (IP Logged)
Date: April 29, 2008 09:54PM

Etter det jeg vet er det fire påmeldte båter. En TRT, to Lavezzi og en Dragonfly.

Jeg har ihvertfall sendt inn målebrev for disse fire.

Rolf

Date: May 04, 2008 10:08AM

Til min glede så jeg at dette stemmer.
Hvor er de andre?

Posted by: Stein Varjord (IP Logged)
Date: May 05, 2008 01:10PM

Jeg tror noe av problemet er at vi har en tendens til å sjøsette båtene altfor sent. De fleste vanlige seilbåter er på sjøen i begynnelsen av april i sørNorge. På Sollerud er det vanlig å sjøsette ca 2 mnd senere. Mye fin seiling man går glipp av. Bl.a Skagen Race. Hele mai pleier å være flott. Selv var jeg på sjøen i Arendal hele helgen.

Grunnen til tradisjonen med den veldig sene sjøsettingen er nok at en stor andel av båtene var selvbygg underveis og at man derfor ikke var klar. Det er jo delvis sant fremdeles, men i langt mindre grad. I år var det en sjøsetting ca forrige uke, og så er det en om ca en mnd. Kanskje man skulle vurdert flere? F.eks pga sykdom rakk ikke Siste Skrik planlagt første sjøsetting. Det er jo greit nok å vente, men det er litt lenge...

Stein

Posted by: geirove (IP Logged)
Date: March 17, 2009 10:13PM

Jeg bruker denne tråden,siden jeg er nye her.

er det noen som kjenner til denne typen båt.

435 utgaven.

[www.africancats.com]

vi leter etter en tur cat. havseiler.
Å denne ser jo ut til å ha bra egenskaper.
Men jeg har ingen erfaring med cat. så jeg hører gjerne på deres synspunkter,
Også på andre båter vi bør se og tenke på. i denne størrelsen.
40-45 fot.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/17/2009 10:57PM by geirove.

Havseilere
Posted by: Conrad (IP Logged)
Date: March 18, 2009 12:07PM

Hei GeirOve,

I tillegg til Fastcat, har du sett at det er to andre byggere i Sydafrika, Admiral, og Dean ?

[www.admiralyachts.co.za]

[www.deancatamarans.com]

Her er noen betraktninger fra en Admiral-eier:

[forums.sailingworld.com]

Å chartre/leie før evt. kjøp hadde gitt bedre grunnlag for å finne frem til hva du vil ha. Det er typiske overveielser mht. utstyr/vekt, brodekk-klaring, kryss-egenskaper som er en fordel å ha litt førstehånds-erfaring med.

Jeg vet ikke hvor mye du har søkt etter byggere, og nye/brukte flerskrog'ere til salgs, men man kommer over forferdelig mange dårlige linksider. En bedre oppdatert linkside er hos klubben i Sverige:

[www.multihulls.org]

Hvor man finner bl.a. disse 'portalene':

[www.multihull-maven.com]
[www.multihulls-world.com]
[www.multihullsmag.com]

Re: Havseilere
Date: March 18, 2009 05:26PM

Takk respons.
jo vi har leiet oss en Lavezzi 40 i hellas til sommeren, så hvis det faller i smak, så blir det nok mer i den størrelsen vi vil ha oss.
Jeg så bare at disse Fastcats var lette og raske.
Ellers så lurer jeg også på Dragonfly, mer som et leketøy meg meg selv.
Kommer an på hvilken avgjørelse vi tar, og vi skal ha oss stor turbåt, eller om far kan få leke seg litt.
takk for linkene, de skal studeres.
Hva mener dere om FP båtene kontra Lagoon, eller Outreamer,
på messa i Hamburg i høst var igen båter utstillt, kun selgere på stand, og der fikk jeg et godt intrykk av Outreamer.
Men skal det bli storbåt, så er det nok Kona som får bestemme mest, og da er det plas og komfort for henne som teller.
Men s jeg vil ha fart og morro.
Kom gjerne med mer hvis dere har synspunkter.
Takker på forhånd.

Geirove

Date: March 22, 2009 03:04PM

Hei.
Jeg har ikke seilt de båtene du nevner, men omfattende erfaring med de fleste slags flerskrog gjør kanskje at jeg kan mene noe nyttig likevel.
Generelt:

Vil du SEILE, må du velge en båt som ikke bare har faste kjøler. Den må altså ha stikksverd eller vippekjøl. Et flertall av større turbåter mangler det, og seiler som flåter. I tillegg mister man da en av flerskrogs store fordeler. Kan du løfte opp kjøler og ror, kommer du helt inn på stranda, og finner plass selv i overfylte havner. Dette betyr mer enn man skulle tro...

Legg nøye merke til totalvekten. Den forteller noe om hvordan båten er utrustet, motorer, tanker, interiør, osv, men også mye om prioritetene da den ble designet og om materialvalg og dimensjonering. Flerskrog har alltid smale skrog, og er derfor mer sårbare mot overlessing enn enskrog. Har man mer noen ekstra tonn i båten, slipper man ikke unna at den seiler som en flåte.

Riggen må først og fremst være lagt opp så den er grei å bruke, og så må den være veldig MYE sterkere bygget enn på en tilsvarende lang enskrog. Kreftene på riggen i flerskrog er flere ganger så stor. Skal du seile offshore, krever det endel kunnskaper å vurdere dette.

Interiør og layout vil selvfølgelig alltid bety mye for valget, men prioriteringene du har her i Norge er svært ulike de du vil ha om du er på langtur. Det er også vanskelig å ta enkelt og generelt her.

FastCat 435 VK: Jeg fant lite detaljer om den, og mangler info. Mitt overfladiske inntrykk er at den estetiske designen ser gammeldags ut. Tidlig 80-tall kanskje? Kantete og usammenhengende. Baugene ser påfallende magre ut. Kan være tvilsomt i stor sjø. Antagelig mye sprut. Vet ikke hva slags lateralplan den har, men tipper man kan få den levert med sverd. Riggen er ganske standard cruising type. Litt liten til fjordseiling, men nok til offshore.

Outremer er en produsent jeg har stor sans for. De er kanskje heller ikke de aller mest lekre å se på, men har sin egen sympatiske personlighet. Jeg liker utseendet. Prioriteringene ser ut til å være gjennomførte og riktige for ekte seiling og for åpent hav. De omtales som svært solide og pålitelige, og seiler fort til turbåter å være.

Alle båter har selvfølgelig fordeler og ulemper, men om du prioriterer seilglede og kona prioriterer komfort, bør dere se litt på hva det kompromisset betyr. Det er ikke så umulig som man kanskje skulle tro. Siden dere bor i Norge, bør dere absolutt benytte anledningen til å være med ut i en TRT 1200. Det er en stor nok båt egnet for langtur, men som er bygget med så mye fokus på vekt og kraft at den er meget rask. (Multihulls Mag: "Probably the worlds best cat, in its class"). Det finnes selvfølgelig raskere båter, men da blir det lite igjen av plass og komfort.

Bruk TRT som referanse når dere seiler andre båter, og vurder om de andre fordelene kan rettferdiggjøre tapet i seilglede og sjødyktighet. TRT er kanskje uansett ikke et alternativ, siden det ikke er båter som man kan kjøpe "fra hyllen", men det er lurt å ha en tydelig referanse. Forskjellen i seilegenskaper er STOR!

Date: March 22, 2009 03:28PM

Takk Stein,
har flere spørsmål.
Corsair, båtene kan de ligge på sjøen med flotørene tatt intil siden,
eller vil de ligge å slå ?
Det er jo ikke samme patent som Dragonfly.
--------
Siden vi har barn som er veldig aktive, så tror jeg det ender opp med at Jeg får men et leketøy, og så får vi skaffe større båt senere når barna kan klare seg sjøl.
Slik at mor og far kan få seilt.
Hva anbefaler du/dere som grei båt som jeg kan seile alene,
Har sett på den nye Multi 23.
og Corsair modellene, samt Dragofly 920. nye 28.
men jeg vil helst ha en båt som jeg kan legge foran huset, ved brygga, og da bør den ikke være over 5 meter brei, eller kunne ta in/slå opp flotørene slik at den tar mindre plass.

Vi traff på en TRT1200 på vei in mot Ebeltoft sommer 2007, og den seilte styggfort, men gikk ikke bort og snakket med de som var ombord. skulle jo ha gjort det, bare gikk rundt og så på, på avstand, og var fryktelig missunelig på den voldsomme farten den hadde på kryss innover fjorden. vi stampet i 6.5 knop men de føy innover, de virket slik.

Geirove

Date: March 22, 2009 05:13PM

Farten er en herlig ting, men komforten man får pga helt annen plass, bevegelser og krengning, er formidabel. Det merker man mye mer. Hvor i landet holder du til? Det er neppe noe problem å få bli med ut i båter. Båte TRT og andre. Anbefaler det!

Corsairs Farrier designer er ment for at de skal kunne foldes smalt nok til å være lovlig på tilhenger. De har jo løst det ved å vippe amaene på siden og litt innunder senterskroget. Jeg har ikke hørt noen si at de slår etc, og tipper det ikke er noe problem. Men når siden på skroget er i vannet, må man jo ha bunnstoff på fribordet, eller vaske temmelig hyppig.

Dragonfly er ikke smale nok til å kjøres på vei uten demontering (den nye er visst det) men fungerer nok bedre til å ligge foldet på sjøen enn Corsair Farrier.

Det finnes også en annen løsning på konflikten mellom komfort, plass, trygghet, etc kontra fart og moro: Velg en turbåt som passer til det familien trenger og den typen turer dere vil ta. Når du selv skal ut og leke, kan du jo likegodt da ha en båt som virkelig lar det gjøre det hinsides enhver sammenligning med Dragonfly, TRT, Corsair, Multi23, og hva det skal være av større båter.

Skaff deg en "jollekatt", "Beach Cat" av noe slag. Det er overlegent mye morsommere enn alle de nevnte alternativer. Ingen seiling i stor båt kan måle seg med moroa man får i joller. Ingen!

I tillegg: Det er billigere. Det gir mye mindre stress med å passe på båten. Du kan seile der du vil, om du har tilhenger. Du kan seile alene eller sammen med andre. Du kan seile mye morsommere typer regatta enn det som finnes i større båter. Skal du bare dra ut og leke, spiller det ikke så stor rolle hva du velger.

Skal du seile regatta for moro skyld, ha en båt som er billigst og enklest mulig å eie, og som tåler en støyt, velg Hobiecat 16!
Har du ønske om å satse litt på regattaseiling, kanskje reise litt med den til arrangementer og godtar at den er noe mer sårbar og krevende. Velg Formula 18.

Nok engang: Bli med ut og prøv disse alternativene. Begge alternativer har aktive På Sollerud vest for Oslo, og i Larvik. Bare spør, så får du prøve.

Stein

Date: March 22, 2009 05:31PM

Takk igjen, bor i Egersund, så havet rett utenfor er min seileplass.
Men jeg takker for tilbudet og kommer gjerne over langfjella for å seile en dag.
får komme på banen etter påske, da begynner vel båtene å komme på vannet på den siden av landet.
Hobiecat båtene blir litt for bløte, Vått, siden de bør kunne tåle og seile i bølger, og endel vind, sommersdag her vest så har vi somregel en fin liten kuling utenfor , Nivået mitt er ikke jolle seiling, men 40 fots mono.
så bare det å styre med pinne er nytt for meg, har en tur til england i en 27foter med pinne å da husker jeg i kulingen på natten at jeg flere ganger dro feil vei,
men litt trening så sitter nok det også.

Ser det er flere brukte båter Corsair i USA å få kjøpt, og de er jo lette og få over i en container.
skal finsaume nettet i de neste ukene, og så må jeg få meg noen turer ombord i noen båter så får vi se om jeg blir hekta, eller skuffa,
tror mest på hekta.

geirove

Date: March 22, 2009 06:33PM

F18 begynner sine treninger på Sollerud allerede den 6 april, men ikke alle har fått båtene ennå da. De fleste større flerskrogsbåtene er håpløst sent på vannet, og går dessverre glipp av mange fine dager. Slutten av mai er vel ca da de fleste er ute.

(Jeg seiler mange slags båter, og stort sett alle andre er på vannet rundt midten av april. Flerskrogsklassen må sjerpe seg!)

Jeg er utenlands fra 20 april til begynnelsen av juni, men kan gjerne formidle kontakt med folk du kan bli med. Det kan andre her også selvfølgelig.

Ikke undervurder hva joller er egnet til. De tåler oftest mer hardvær enn større båter. Og de er i hvert fall mye morsommere da! Det er klart de krever litt erfaring om man skal dra ut i åpent farvann og mye vind, men det får man fort. Det å venne seg til rorkult tar bare noen timer i jolle. Det du lærer om seiling i løpet av en dag, kan du gjerne trenge et år på i større båter. Det er umulig å bli virkelig god seiler uten å seile jolle. Det er sant selv om mange irriteres av den påstanden.

Seiler du større båter kan du regne med å bli begeistret, men seiler du en Hobie 16 eller en Formula 18, kan jeg garantere at du blir hekta! :-)

Stein

Posted by: Emma (IP Logged)
Date: July 08, 2009 01:59PM

Multi23èn går styggfort den og,, ja tror den går skikkelig styggfort.. Null seilærfaring så kan ikke samenligne med noe.. nettopp kjøpt multien,, og den er lett å håndtere alene, selv om jeg ikkje har noe seilerfaring.. Må ha fortøyningsplass til den, blir for tungvindt å plukke den sundt hver dag,,, men rekner med at jeg rigger meg til slik at jeg kan plukke den sundt og rigge den alene.. 1,1/2-2 timer alene muligens da rigget alene frå tilhenger?,, får se hvordan det går. Stresser ikkje den ligger på sjøn fortøyd 12 meter fra kjøkkenvinduet..

Posted by: Emma (IP Logged)
Date: July 08, 2009 02:18PM

I multien kan du faktisk ha med deg hvem som helst, bare været er noe lunde oki, og ikkje for mye vind.,, kan jo vere en stor plussfaktor foran liten jollekatamaran.. men muklti klart dyrere da,,
Om du er i bergenstraktene i sommer eller høst så er det nada problemer om du vil se på og vere med å prøve multien ..
Skal ikke mye vind til før det begynner å bli morro og action,, rekne med at det er jeg som får nok og ikke båten som gir seg, og det i mange år fremover..
Vell i dag blåser det litt så får vel hive meg i båten og skremme meg litt selv før kvelden, hehe.. gøyfaktor 110%, hehe.

Date: September 01, 2009 08:54PM

Nå er det høst, og vår sommertur med cat i hellas, var en "Sukess"
Så har vi vært på Orust messa å tittet, på turcattene.

Har tilbud på en Leopard 47 owner versjon, men vet jo intet om denne båt-typen som bygge i sydafrika, og der de fleste båtene går til Moorings og går i charter.
denne her har ikke vært i caharter og er en av 15 båter bygget i ownerversjonen.
veldig mye nytt utstyr,

Hva sier ekspertisen, Stein og dere andre ?
er dette en båt for våre farvann ?

neste uke får jeg også tulbud på en FP Belize 43 Oner versjon, den har heller ikke vært i charter.

hilsen
Geir Ove

Date: September 01, 2009 10:06PM

Løp og kjøp (:-)

Date: December 27, 2009 03:59PM

det ble ikke noe Løp og Kjøp.
har god tid,
er å ser på båter, henter info. og vurderer.

Men må si det er stille her på forumet,

Ha en Fortsatt GOD JUL og et Godt nytt Seileår.

Får sattse på litt mer liv på topicen til neste år :))

Posted by: Torkil (IP Logged)
Date: December 30, 2009 12:54PM

Hei Geirove!
Trimaranguru Dick Newick sa for mange år siden til sine kunder: Du kan få to av følgende tre: Fart , volume, lav pris. For de fleste av oss er pristaket ikke ubegrenset og vi må derfor gjøre et valg mellom fart og volum. Hvis du ser på bo katamaraner rundt 40 fot så er Lipari 41 og Lagoon 400 det beste du kan kjøpe nytt i dag. Jeg var på Paris messa i desember og så på begge de to. I underkant av 3 mill topp utrustet, med moms. Lagoon litt dyrere.
En Outremer 49 hadde selvsagt vært tingen, men da er prisen den doble!
De beste messene for flerskrog er Paris i desember og La Rochelle i september. Nå til våren blir det også en ren flerskrogsmesse i Lorient i April.
Lykke til!

Posted by: Sail A Cat (IP Logged)
Date: January 02, 2010 08:51AM

Jeg synes at Outremer båtene forsaker litt vel mye når det gjelder "Volum" parameteren til å forsvare den høye prisen. Nå må jeg si at jeg har ikke vært ombord i 49 foter'n, kun de mindre søskene (47 og nedover).

Og ønsker alle et godt år med håp om at dette hvite stoffet som ligger overalt forsvinner fort.

Rolf

Date: January 04, 2010 10:21AM

Se det,
Ja Lipari ahr jeg sett , samme med Lagonn, men de er ikke på "Aktuell lista"
men Lipari er det,
men det kommer jo nye modeller også hele tiden,
Vi får forsette og se, det produseres masse i syd afrika,

Men takk for respons. og et fortsatt flott nytt seilår.

Date: January 12, 2010 02:57PM

Hei.
Jo, det er stille her om vinteren. For min del skyldes det at jeg digger vinter også. Sykkel funker jo fint hele året (hver dag!), men særlig snowboard og ski er herlig. Seiling er det jeg brenner for, men savner det ikke på vinteren.

Jeg kan ikke si jeg kjenner godt til de båtene som er aktuelle her. Jeg seiler mest ting som går fort. Skal jeg uttale meg, må det være om generelle ting man bør vurdere/sjekke. Som nevnt andre steder er det endel svakheter i dette segmentet. Båtene er ofte flotte å være i, men på bekostning av egenskapene som seilbåter. Det er mitt budskap. Vurder nøye om seilkatamaranen du ser på faktisk kan seile. Tre viktige temaer ofres til fordel for boegenskaper:

Båtene er oftest (alltid?) latterlig tunge. Jeg mener da langt over dobbelt av det de burde vært med bedre prioriteringer. Dette er ikke en overdrivelse. Byggemetoder, materialvalg, utstyr, etc påvirker dette. Er båten for tung er det umulig å få gode seileregenskaper. Den ligger tungt i sjøen og er ineffektiv. Dette er flåter, ikke båter. I masse vind på romme kurser kan man likevel få ganske ok fart. Sammenlignet med tilsvarende enskrogsbåter går de da endel fortere. Til gjengjeld går de ofte dårligere (særlig på kryss) enn sine enskrogsbrødre i ren turklasse, i normal lett og mellomvind. Ikke fordi de er flerskrog, men fordi de er altfor tunge og av to andre årsaker:

Bokatamaraner har oftest ikke kjøler. De har gjerne i beste fall finner langs noe av bunnen på skrogene. Dette er enkelt å bygge, krever ingen håndtering under bruk og blir ikke så lett skadet ved grunnstøting, samtidig som båten er relatit gruntgående. Men slike kjøler gir større avdrift på kryss, og de gir masse brems ("drag") i form av virvler. En slik design krysser alltid relativt dårlig. I helt lite vind og svært sterk vind er det ubrukelig. Man kommer ikke mot vinden.

Disse båtene har oftest også en relativt liten rigg, om man sammenligner med de hottere båtene vi seiler her i Oslofjorden. Om man skal bruke båten mer offshore, kan det være helt OK. Man trenger ikke like mye seil på havet. Det blåser mer, og store seil er tunge å håndtere og generelt mer sårbare. En stor rigg seiles da nesten alltid med rev i seilene. Dessverre er det ofte at riggene ikke bare er litt små til inshore bruk, men de er ofte temmelig primitive og tunge. Vekt oppe i riggen er MYE verre enn andre steder. Det får båten til å hogge i sjøen og svekker stabiliteten. Formen på seilene og muligheter i riggen til å trimme formen er også oftest elendig. Det skyldes at riggen skal være enkel og robust, men det har en for høy kostnad i manglende aerodynamisk effektivitet.

Det er mulig å bygge en super bobåt/langturbåt som seiler helt flott, men få gjør det, siden det koster for mye eller krever kunnskap de aktuelle verftene åpenbart mangler. De fleste eller alle langturbåter/ bobåter er derfor ikke raske morsomme seilbåter. (TRT er et unntak som seiler suverent og trives i hardvær, men den er ikke i produksjon (eller blir den det igjen?), og har andre svakheter, som f.eks oftest en for stor og krevende rigg til langtur) Skal du ha seilglede og fart, må du selvfølgelig se på noe annet enn disse turbåtene (små jollekatter er de beste).

Skal du ha en langturbåt som fungerer, må du likevel ikke gi slipp på for mye av seileregenskapene. Evne til å holde god snittfart er en viktig komfortfaktor på tur også. Sjøegenskapene påvirker kraftig hvordan det er å bo ombord. Tung båt = oftest lavt brodekk = slamming (bølger smeller oppunder brodekket) = ingen søvn. I virkelig dårlig vær, vil dårlige seileregenskaper være et faremoment. Man har mindre evne til å seile seg vekk fra varslet dårlig vær. Bølger bryter over en for tung båt og skader den. Man kan ikke seile seg vekk fra en le kyst. Uansett hva slags motorer man har, er det IKKE lett å gå mot seriøst dårlig vær uten god hjelp av seil.

Min konklusjon er vel sånn circa at det ikke er lett å finne en god langturbåt / bobåt i dagens marked. Det finnes nok gode alternativer, men man må være temmelig kritisk. Det finnes endel båter jeg ikke ville vurdert å seile på havet med.

Stein

Date: January 12, 2010 09:40PM

Takker og bukker,
fint at du liker vinteren, det gjør ikke jeg,
fint at du vil svare meg, setter stor pris på det.
Og det du skriver leser jeg så gjerne. Takk.

------
Men en dag så blir vel skroten din eldre også. og da er det muligens ikke like lett å seile regatta,, fart og atter fart.
-------
hva med en turseilende cat da ?
hvilken vile du valgt. ?
du venter nok til deg dagen kommer tenker eg. :)

----------
TRT, er en flott båt, og rask, jeg har truffet en norsk en på vei in mot Ebeltoft, sommeren 07, den fløy forbi meg, :)

--------
en cat for meg er ikke bare fart, men også bokomfort,(kona skal jo også være med)
og så er det disse pokkers pengene, de vokser jo heller ikke på trær.
Men jeg skal nok finne noe jeg blir fornøyd med,

Men igjen takk for ditt utfyllende flotte svar.
å finnes det andre her inne som har lyst og holde liv i forumet, så kom igjen.
sommeren er ikke langt borte.....

sola har snudd.

Hilsen
en kald vestlending.

Geir Ove

Date: January 13, 2010 02:57AM

He he.
Sola har snudd ja. I kveld var dagen for Midtvintersblot eller oftest kalt Juleblot. Midt mellom høstjevndøgn og vårjevndøgn. Jeg setter absolutt stor pris på sola og gleder meg til varmen! Men kontrasten er det som gir verdien. Det vakre klare iskalde været vi har nå er nok i seg selv til å føle beundring, men skjeldenheten i det gir gleden. Samme med sol. Her i nord gledes vi dypt av å kjenne solen varme, fordi det er ikke ofte vi kjenner det. Jeg tror jeg har blitt god til å se gleden i de mange ytterpunkter i både sesonger, steder, aktiviteter og miljøer. Alt har sine fine sider. Sommerhav og vinterfjell er så forskjellige at de er nesten like...

Vel vel. Ikke de dypeste filosofiske betraktninger, og ikke særlig revolusjonerende heller, men det trenger det ikke være, så lenge realitetene bak gir glede. Skrotten min er i god form ennå også, men jeg tror den skal bli svært mye eldre og skranten før jeg forandrer holdning vesentlig på dette område. Seiling er jo heldigvis en av de aktiviteter man kan fortsette nesten uinnskrenket helt opp i støvets alder. Jeg er 49 nå, men er jo temmelig fysisk aktiv, så jeg har kanskje ikke helt standard vurderinger...

Hvilken katt jeg ville valgt ja. Hm. Om jeg må velge en som finnes nå, ville det definitivt blitt en TRT 1200 eller 1400 uten brodekkshus men med en gjennomtenkt sprayhoodløsning.Sprayhooden skal da kunne være en vind- sprutskjerm foran hele eller deler av brodekket/cockpiten. Den skal også kunne ha hele eller fritt valgte deler av det samme under tak. Til Siste Skrik kommer en slik etterhvert. Jeg har seilt svært mye med TRT 1200. Også over Atlanteren og i virkelig rått vær, og fått demonstrert dens gode egenskaper. Men jeg ville insistert på å ha en annen rigg. Klart helst en såkalt stagrigg, som er en type det har vært snakket litt om nå og da i klubben. Det er noe jeg har designet, men enkelte andre har også pønsket på lignende. Evt ville jeg brukt en litt mindre utgave av en standard rigg som de har nå, men uten dreibar mast. Kompleksitet er sårbart.

Jeg snakket om vekt i forrige innlegg. TRT 1200 er snaut 40 fot og veier mellom 3 og 4 tonn, komplett seilklar uten bagasje etc. Tilsvarende vekt på de fleste vanlige alternativene som er i produksjon er oftest godt over 10 tonn. Det har ingenting å si hva man finner på av andre løsninger da. En 40 fots katt på over 10 tonn vil aldri bli brukbar. En ting er at den ikke er rask, men en flåte kan man ikke manøvrere. I den verste stormen jeg har vært i offshore, (inshore har jeg merkelig nok opplevd mye verre, ca dobbel orkan 15 minutter i Bunnefjorden) seilte jeg på Siste Skrik. Der ville en slik flytebrygge som de vanlige turkattene vært i STORE problemer! Vi mer enn nok brutale slag i den lette korken av en båt som spretter unna og løftes over alle vansker. Vi lå i 15 knop på bare riggen. Ingen seil oppe. Jeg er glad for at vi ikke var i flytebrygge eller enskrog da! Jeg er ikke en engstelig kar, men jeg drar ikke til havs med båter jeg tviler på kan klare sånt.

Jeg er helt enig i at bokomfort er viktig på langtur, men langtur er ikke bare i havn. I havn er man utendørs eller til køys. Stor salong er lite nyttig i varmere strøk. I sjøen må båten fungere. Ellers er den ukomfortabel, uansett hvor mye teoretiske havnefasiliteter den har. F.eks en flott bysse selger store båter fordi den "tradisjonelle kona" føler hun kan se et domene der hun kan ta kommandoen og som kan være utgangspunkt for glede og hygge. MEN: Om byssa er i en båt som funker dårlig i sjøen, eller på feil sted i en bra båt, vil byssa forbli et ubenyttet potensiale, bortsett fra når man er inne i en havn. Det er slike betraktninger som gjør at jeg misliker de vanlige båtene litt eller mye.

Som du ser er jeg jo temmelig egenrådig og tror jeg vet alt bedre enn andre. :-) Derfor er det klart at mitt valg av langturbåt må være min egen design. Jeg har faktisk designet en som er min ideelle langturbåt, men den passer ikke for de fleste. Den legger svært stor vekt på fart og minimalistiske løsninger. Den skal uansett bygges etterhvert. Jeg holder også så smått på med et par andre designer som passer mer med det andre søker. Noen i klubben er interessert i en slik. Uansett er jo disse tankene en viss avsporing av temaet. Relativt langsiktige ideer. Mest aktuelt for langtur nå, er båter som finnes på markedet, og helst i produksjon. Da ville jeg ønsket meg at TRT kom i produksjon igjen. Jeg vet ikke om andre båter på markedet som jeg kunne orke å seile virkelig langt. Men som sagt, jeg kjenner ikke dette spesifikke markedet så godt.

Stein

Date: January 13, 2010 11:09AM

Hei Stein! For oss som seriøst ser på en 40 fots katamaran så nevner du kun et navn ; TRT. Det er uten en tvil en god seilbåt, noe Marius demonstrerer gang på gang. Den har for meg to store svakheter; ikke ståhøyde til meg på 190 cm og ikke minst: den er ikke i produksjon! Reidar Uthaugs Nordcat 37 er også en fantastisk fin båt som desverre heller ikke er i produksjon.
Jeg har et lite øye til Sør Afrika, Australia og USA, men distanse og pris gjør at jeg primært er intereserert i de franske produsentene Lagoon og Fountain Pajot. Disse har i en årrekke produsert båter til bruk over hele verden. Mange båter har seilt jorda rundt og i charter uten store problemer. De har også norske representanter. En Lagoon 440 var første norske båt over på siste ARC.
Se hva den danske flerskrogsdesigner Lars Oudrup sier om sin Lagoon 380 og hvorfor han valgte den i steden for å bygge et av sitt eget design
http:www.loyd.dk.
I det minste bosegmentet finnes Gemini 105 (USA) og Voyager 10.2 (UK) . Helt ok til å drive kystseillas med.
Hvis jeg skulle bestille en 40 fots katamaran i dag ville det bli en Fountain Pajot Lipari 41. Da har du ståhøyde og alle fasiliteter og kan dra på korte eller lange turer. Legg en Laser eller lignende på trampolina til å dekke morroseilbehovet!
PS : Jeg er 52 år og seiler for tiden en Corsair 24.
PS 2: Hvordan går det med TRX920?

Date: January 13, 2010 12:50PM

Oudrup er innom her på forumet av og til. Han er en stor autoritet på temaet og var igang med bygging av flerskrog før de fleste her visste hva det var, men han sier jo på nevnte sted to ting som er god grunn til å ikke velge egen design: Han lager ikke lenger nye designer selv, bygger ikke selv og prisen for kvalitets one off bygging er ca det dobbelte av produksjonsbåter. Det anslaget tror jeg absolutt er realistisk, men man snakker da om verftsbygging. (Kompetent selvbygging blir langt billigere, om man ikke regner timelønn til seg selv, men det bør man jo...)

Jeg er jo som nevnt klar over at mine krav til båt er annerledes enn standard, men jeg kan ikke godta en båt uten ordentlige kjøler og en effektiv rigg. Og den MÅ ha en fornuftig vekt. Min litt kritiske holdning til eksisterende båter, (som jeg ikke kjenner godt) skyldes at jeg mener de oftest legger for lite vekt på å være gode seilbåter, og for mye vekt på å lesse ombord fasiliteter av alle mulige slag. Man laster ombord "salgsargumenter" som gjør båten flott i en messehall, men kanskje dårligere i den bruk den faktisk får. En for tung båt uten kjøler får strykkarakter fra meg, uansett hvordan den ellers er, men det er mine valg.

Fra Corsair 24 til de båttypene vi snakker om her er det jo en vanvittig forskjell i plass. Disse er jo bare i kraft av sin størrelse også vesentlig raskere, men jeg mener man skal være mer kritisk enn som så...
Jeg er bare 1,78, så for meg er de fleste båter plenty høye nok. Jeg tror da forresten at TRT kan ha godt over 1,90 under dekk også. Det avhenger jo av hvordan man legger dørken, men uten å ha målt tror jeg det er over 2 meter i Siste skrik. Marius er da også over 1,90? Det har vært luftet noen tanker om å produsere en oppdatert TRT 1200 igjen, så det kan jo tenkes... Vet ikke om det skjer noe konkret med TRXen, men tror det er liv i de tankene også.

Tanken om å få seilgleden med seg i form av en "lekebåt" på dekk, er god. En 40 fots turkatt er en diger båt, men selv ombord på disse er en Laser ganske stor å ta ombord. Det går, men jeg ville da prøvd å kombinere moroseilbåten med lettbåten. Vet ikke hva det skulle være. En demonterbar trampolinekatt kanskje? Eller en oppblåsbar? Har ikke sett noe på markedet som virker bra, men det burde la seg gjøre. Evt er seilbrett og enda bedre; kite, adskillig enklere å få med seg. Tror jeg ville satset på kite. Tar nesten ingen plass og er vanvittig moro. Ikke så vanskelig som det virker.

Stein

Date: January 13, 2010 01:47PM

Nydelig, dette likar eg.. som han sa.
kom med mer.
Hvor er dere som seiler disse TRTene

hva sier dere.

Blir det nybygging av TRT 1200 ? 1400 (denne har jeg ikke sett tegninger av engang )

mer fart i inslagene, så vokser interessen, og pluteselig er sommeren her,
Skal se at multih, kommer seg tidligere på sjøen også i år ?

Jeg tar gjerne turen over fjellene for å få låv til å være med ut å seile litt med disse TRT ene.

Jeg har vært uten båt i 2 år nå. så det værkeri alle ledd :)

Date: January 13, 2010 02:26PM

Stein! Hvis noen bygger drømmebåten din og selger ferdig produkt til en grei pris så kjøper jeg!! Desverre finnes ikke "din" båt i produksjon, så da må vi nå ta til takke med det som er å oppdrive.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/13/2010 03:02PM by Torkil.

Date: January 13, 2010 10:20PM

fant litt på Lars sin hjemmeside. og tar meg den frihet og referer litt .

Efterskrift: Vi har nu sejlet Havhunden i 3 somre, og rigtig mange har spurgt Lars om, hvordan det er med sådan et bådskifte, fra en letvejrsracer til en – nå ja - en turcatamaran med stor salon, tunge dieselmotorer og ikke ret meget sejl; om der ikke er noget, vi fortryder eller synes er ulempe ved sådan en båd.
Mit, Lars’, svar er følgende:
Den største ulempe er den øgede dybgang, vi er vant til at kunne gå ind på 40 cm vand, nu stikker vi 3 gange så meget. Men jeg fortryder det ikke, de faste køle beskytter ror og propellere, vi har noget mere afdrift i let vejr, men i blæsevejr krydser Lagoonen overraskende godt. Landgangen når vi ligger for anker i naturen gøres let og ubesværet, fordi vi har en fast glasfiberjolle (en catamaran - selvfølgelig) med i daviderne – den er let at ro, så vi har ikke brugt påhængsmotoren endnu.
Selvfølgelig sejler den ikke så hurtigt i let vejr som en My-cat eller en Havkat 31; vi vil bedre lidt på det med storsejl med større kappe, med en stor spiler og en lang spilerstage, men jeg har det slet ikke så dårligt som forventet med at trykke på knappen til en af motorerne, for de larmer ikke ret meget og bruger ikke meget brændstof. En larmende påhængsmotor er derimod ikke til at holde ud.
At det var et rigtigt timet bådskifte, ses bedst af, at vi kommer ud at sejle meget mere, end jeg nogensinde har gjort tidligere.
Lars Oudrup.

Date: January 14, 2010 03:15AM

Folks ønsker er forskjellige, og jeg er nok mer forskjellig enn vanlig. :-)
Det er ikke tvil om at det er lurt å gå for mer komfort på en turbåt enn på en regatta båt/lekebåt. Men om man fokuserer på de tingene som betyr mye, og ikke slipper for mye av det som gir gleden og kvaliteten, kan man få til noe bedre enn de tunge båtene uten kjøl, mener jeg. Det er klart at overgangen fra en My-Cat eller Havkat 31 til en diger Lagoon gir en voldsom forandring av komforten. Men det ville man også fått ved å gå over til en nesten racinginstilt båt i den størrelsen. Komfort er mye påvirket av båtens volum. En god turbåt trenger ting som ståhøyde, to kraftige motorer, robust og letthåndterlig rigg, pålitelige løsninger uten sårbare elementer, osv. Men det kan man få med en sunn seilbåt også. Jeg har ambisjoner om å vise det. Min egen ideelle turbåt derimot er ikke fullt så snill. Ingen ståhøyde der nei! :-)

TRT 1400 er til forveksling lik en 1200, men temmelig mye større. Man kan lure på om den kanskje er FOR stor til å seiles av et lite mannskap. De to meterne ekstra lengde gir mye større utslag enn man skulle tro. På 1400en er det i hvert fall ikke noe problem med høyden under dekk! Jeg har vært endel ombord på Tom og Siri Vingård sin, men ikke seilt den mye. Den går selvfølgelig fortere enn en 1200 om man bygger og rigger den for det. Tom og Siri har bygget den med alt av utstyr og to digre dieseler så den flyr for motor, men den er likevel en lynrask seiler, selv om den ikke helt følger de hotteste 1200ene. Den har også stor salong i brodekket, med ståhøyde der også, men det ville jeg valgt å ikke ha. Mer om det under. Toilettet i hekken er større enn det mange har hjemme. Faktisk. Bekjente av rederne kaller den ofte for "kongressenteret" siden den er så diger og alle gjerne samles der for øl og prat under arrangementer.

Jeg nevnte avanserte sprayhood løsninger. Det ville vært en bedre løsning enn dekkssalong på denne digre båten også, om jeg fikk velge. Jeg tror bestemt at de fleste ville like det bedre på alle turbåter, om de fikk se en god nok løsning og prøve det selv. Mange tror nok at jeg vil ha det fordi jeg er litt mer fanatisk seiler, og det stemmer jo delvis, men det jeg ser mest på er hvordan en båt vil fungere best i de situasjoner man faktisk er i på tur.

Regattaseiling vil profitere på å bli kvitt brodekkshusets vekt (ikke så stor forskjell), vindfang (stor forskjell) og hinder for sikt og praktisk jobbing (enorm forskjell). På tur vil man jo ha minst like stor glede av at båten er lett å seile. En båt med 2m høy "Berlinmur" foran cockpit, som de fleste turkatter, er ikke lett å seile! Uten dekkssalongen får man også en gigantisk cockpit. Oppdelingen av plassen er svært negativ for layouten på en katt. Og så er det et annet problem: Når det er drittvær må man på de fleste seilbåter stå ute i regn og blåst. På full kryss er ikke det noe man koser seg med så altfor lenge. De overtunge turkattene er her bedre enn markedet generelt, siden noen av dem har innendørs styreposisjoner eller ok sprayhooder. Det er noe jeg mener en god turbåt MÅ ha.

En katt med åpent brodekk og kanskje faste vinduer hele veien i forkant, er flott å være ombord i uansett hva situasjonen er og hva man gjør. Om været tilsier det, vipper man stofftak bakover fra vinduene delvis over cockpiten, eller over hele veien og lager en diger salong. (Ofte kan man få mer enn 3 ganger så stor plass som i en innendørs versjon.) Man kan da gå vakter uten regntøy etc. Alle ombord kan være der de ønsker. Å måtte være under dekk i høy sjø, fordi det er for bedritent ute, er ikke idealet for de som blir lett sjøsyke... Å sitte vakt sammen med andre er mye hyggeligere, eller lese en god bok mens man passer på å titte ut i regnet jevnlig. Man er da på tur for å ha det fint. Man kan ikke få det fullt så varmt inne i denne "salongen" som i et fast brodekkshus, men mer enn bra nok, og når det virkelig er kaldt, får man det ikke lett til i en stor dekkssalong heller pga for mye volum. Med vinterseiling er det bedre med en mindre innesalong nede i skroget.

Og i motsatt situasjon: En langturbåt er ment for å fungere i varme strøk. Her er en dekksalong en plage! Det er ikke mulig å få det kjølig i den siden man ikke får nok luftbevegelse. Det får man også mindre av ute pga "Berlinmuren". I varme strøk skjer alt ute. Man sover evt inne, men man vil helst lage maten ute, spise ute og helst ikke gå under dekk for noen grunn på dagtid. Ikke fordi det er så altfor plagsomt i skrogene, siden de kjøles litt ned av kontakten med vannet (i motsetning til brodekkssalongen) men fordi det er så mye herligere å være ute. Det er ikke tilfeldig at hus i slike områder ofte ikke har vegger men bare tak på stolper. Man drar ikke langt av gårde for å sitte inne og plages av varmen.

Vel, det var min mening om brodekkssalonger. Å seile i varme strøk har endret min mening. Tidligere trodde jeg brodekkssalong var absolutt nødvendig på en langtursbåt. Min oppfatning er ikke gyldig for alle, men jeg tror det er noen poenger man bør tenke over, relatert til hva båten er ment for.

Stein

Date: January 14, 2010 03:03PM

Stort sett enig med deg Stein!
Sett båten i produksjon! Men i mangel av en slik båt ser jeg på det som er i produksjon. Ståhøyde i skrogene er et minimum krav fra meg. Jeg kaller det en gentelmans båt når jeg kan gå rakrygget over allt.
Hvilke produksjonsbåter synes du i dag kommer nærmest dine krav?

Goto Page: 12Next
Current Page: 1 of 2

Sorry, only registered users may post in this forum.
This forum powered by Phorum.